Friday 18 May 2012

My New Life Begin


let it be my diary . no one come to read pun its okay ! 
older childish post had been deleted .. so now come out with new post with my new life .. hehe .. 

ok ! let's start ! hari ni baru je dapat original offer letter from my future university .. :)  TANTA UNIVERSITY , EGYPT .. oh ya . lupa .. FACULTY OF DENTISTRY ..


credit to : medicmesir.com

on 19th of March , aku ajak abah for medicmesir's talk at Sri Malaysia Ipoh .. and after that abah tanya , nak pergi ke ? siapa yang tak nak kan .. abah bayar deposit .. memang excited la kan .. and today ...... i got this 
let the picture speak
hehe .. yang ni medic mesir scan je .. so , yang ori they will pos as i choose that option .. memandangkan aku tak join pre medic at upm disebabkan sebab2 tertentu , aku justlepak-ing  kat rumah je la sampai fly minggu pertama or kedua of september :) .. jyeah ! sempat raya !! wuhuu ~ ~ 

im really glad as i think i had made a right decision ever to further my study here .. because .............
10 sebab Tanta adalah destinasi pilihan terbaik  


CREDIT TO :     http://akubudaksabahtimurtengah.blogspot.com 


1. Universiti Tanta antara 10 Universiti Terbaik Mesir
Kalau korang nak tahu, Universiti Tanta terkenal sebagai antara 10 Universiti yang mempunyai reputasi terbaik di seluruh Mesir ini selain ianya diiktiraf oleh JPA / MARA. Thats why kenapa ramai pelajar Malaysia belajar di Universiti Tanta ni. Pelajar-pelajar Malaysia di sini sebahagian besarnya adalah pelajar yang telah mendapat tajaan dan pinjaman dari JPA/MARA/Yayasan negeri masing-masing.

2. Buku teks FREE ( Disediakan oleh pihak Universiti )
Berbeza dengan Universiti Al-Azhar yang mana pelajar-pelajarnya TIDAK dibekalkan dengan bahan buku, Universiti Tanta setakat ini masih membekalkan buku teks kepada para pelajar. Pihak universiti telah menyusun silabus yang bersesuaian dengan tahun pengajian pelajar PERUBATAN di sini. So, you don't need to buy books from elsewhere.

3. FREE meal
Pihak universiti juga turut menyediakan FREE meal untuk pelajar Malaysia yang mengikuti program MOU ( Memorandum of Understanding ) sebanyak 4 kali seminggu. So, you can save your money from buying your day meal.

4. Expert Doctors

For Malaysian student, you are welcome here and all doctors here glad to teach Malaysian student. Doctor sini kalau diorang teach pelajar Malaysia punyalah BAIK than diorang teach pelajar Mesir. So, you can feel that they're so KIND and RESPECT Malaysian Student.
THEY REALLY CARE IF YOU DO NOT ATTEND TO CLASS.

5. Superb Senior
Kalau nak cakap senior mana yang very kind, aku cakap senior kat Tanta lah paling kind and paling care. Seriously, here u will feel the sweetness of UKHUWAH. All seniors here will help you as much as they can. Serius terharu bila senior sembut aku kat airport waktu aku mula-mula datang hari tu. Siap bawakan makanan and banner sambutan pulak tu.

6. Tanta Environment
Tanta is one of place where you can study without "HORN" sound. Suasana yang tenang tanpa bunyi hon kenderaan Mesir memang baik untuk kita menelaah pelajaran di waktu malam. Suasana kampung juga dapat menyejukkan pandangan mata kita lebih-lebih bila dekat waktu Exam. So, kalau korang rasa tertekan, ada je kawasan sawah yang korang boleh pergi untuk menikmati kesegaran pemandangannya. At least, dapat juga mengubat rindu korang terhadap kampung halaman di Malaysia. 

7. DR. Muslim
Di Tanta ni, bukan pelajar PERUBATAN je yang ada, pelajar pengajian ISLAM pun ada. So, ustaz-ustaz pengajian Islam di sini sering mengadakan program-program pemantapan rohani dan jati diri. Memang banyak sangat Ilmu agama yang korang boleh perolehi di sini di samping ilmu MEDIC yang korang pelajari.

8. Cheap Life Cost
MURAH! tu jer ayat paling sesuai untuk menggambarkan hidup TANTA. Tanta isn't like CAIRO CITY which you have to spend at least RM700/month or to live. Sepanjang aku hidup di Tanta ni, kos sara hidup sebulan yang aku hanya RM400. Tu pun dah kira banyak kalau convert to EGYPTIAN POUND. Sewa rumah di Tanta ni walaupun makin naik, tapi agak berbaloilah juga dengan saiz rumah yang disewa. Kalau mahal, besarlah saiz rumah dia.

9. Biah Solehah ( JAKSI )
Biah solehah kat Tanta ni memang amat dijaga. Lebih-lebih lagi Ikhtilat. Lain-lain tu macam biasalah. Akhawat kalau nak keluar malam kena ada musyrif, ikhwah tak boleh berdua-duaan dengan akhawat, akhawat x boleh keluar jalan-jalan selepas waktu maghrib melainkan ke tempat-tempat tertentu, dan sebagainya. So, memang SAFElah belajar kat Tanta ne.

10. Ukhuwahfillah Abadan Abada
Tanta ni kalau nak cakap soal ukhuwahnya, rasanya kena datang sendiri tengok la baru korang boleh judge ukhuwah sesama kita di sini. Faktor tempat tinggal pelajar-pelajar Malaysia yang sangat dekat adalah salah satu faktor yang menguatkan ukhuwah kitaorang kat sini. Sesibuk mana pun kitorang dengan study, every week kitorang tetap akan meluangkan masa dengan kawan-kawan. bak kata orang, walaupun kita datang dari negeri yang berlainan, tapi di sini, kita adalah FAMILY.


ni aku ambik dekat blog senior medic Tanta .. hehe .. senyum sampai telinga baca ni :D
MINE ? wait aaaa .... bulan 10 kee , aku update about me there .. :D


assalamualikum .. ilalliqa' :D

No comments:

Post a Comment

hye..jom comment post boolat

 
Tempelate Designed by Najwa | Copyright-2011 Protected | Infinite
fly to the moon